Rejestracja tel. 58 322 50 08
od poniedziałku do piątku 10:00-18:00
Rejestracja on-line

PORADNIA SIATKÓWKOWA

Siatkówka jest to pokrywająca tylną część gałki ocznej delikatna błona – tkanka nerwowa o grubości zaledwie 0,5 mm. Jest ona warstwą światłoczułą oka i pozwala na całościowe zjawisko widzenia, w tym rozróżnianie szczegółów, rozpoznawanie kolorów, widzenie o zmroku. Siatkówka jest złożonym narządem nerwowym służącym do przetwarzania bodźców świetlnych w bodźce nerwowe i przesyłania ich do ośrodka wzroku znajdującego się w mózgu. Można ją więc traktować jako najbardziej zewnętrzną część mózgu, co potwierdza także proces jej tworzenia w czasie rozwoju embrionalnego. Choroby siatkówki oka są poważnymi schorzeniami przy których zaniedbanie leczenia może mieć skutek utraty wzroku lub znacznego niedowidzenia.

Przyczyny chorób siatkówki są różne:

1. Wrodzone, związane z wysoką krótkowzrocznością, retinopatią wcześniaczą, dystrofiami, zwyrodnieniami.
  2. Wynikające z urazów oczu, operacji, chorób towarzyszących jak cukrzyca lub nadciśnienie tętnicze.
  3. Wynikające z upływu czasu, jak np. AMD suche i wysiękowe.

Najczęściej występujące choroby siatkówki to: zwyrodnienia siatkówki obwodowej, błony nasiatkowkowe, AMD (zwyrodnienie plamki związane z wiekiem), retinopatia cukrzycowa, obrzęk plamki (powstający w przebiegu różnych schorzeń).

Jak leczymy?

Diagnostyka chorób siatkówki wymaga szczegółowego badania dna oka w lampie szczelinowej oraz badań dodatkowych, jak np. SOCT (spektralna tomografia oka), FLA (angiografia fluorosceinowa), pole widzenia, USG. W PCO dysponujemy nowoczesnymi urządzeniami do dokładnej diagnostyki oczu.

Dzięki szybkiemu rozwojowi medycyny choroby które w przeszłości prowadziły do utraty wzroku, obecnie są z powodzeniem leczone. Duże znaczenie ma, aby leczenie zostało rozpoczęte jak najwcześniej, we wczesnych fazach rozwoju choroby. Wcześnie wykryte zmiany chorobowe można zahamować. W wypadku zwyrodnień obwodu siatkówki które mogą prowadzić do jej odwarstwienia, skuteczną metodę leczenia zapewnia laser. Nowoczesne leki podawane do oka poprzez iniekcje są skuteczną metodą hamowania obrzęków plamki i chorób naczyniowych takich jak retinopatia cukrzycowa oraz neowaskularyzacja w plamce żółtej.

Gabinet Profesor
Krystyny Raczyńskiej